top of page

De chef van het bedrijfsrestaurant… aan huis

Bijgewerkt op: 13 mrt

Samsung staat bekend om haar baanbrekende en mensgerichte innovaties. Bij een bezoek aan het hoofdkantoor op Schiphol wordt dit bevestigd. In het bedrijfsrestaurant worden de nieuwste gadgets getoond op high-end schermen en intelligente displays. Maar hierover gaat dit stuk niet…


Seoulfood menu keuze

Als er namelijk iets leeft binnen de Samsung community, dan is het wel gezond leven. Gezond en bewust eten en bewegen worden hier dan ook op verschillende manieren gestimuleerd en aantrekkelijk gemaakt.


Het bedrijfsrestaurant (gemanaged door bedrijfscateraar ‘We Canteen’) dat de naam SeoulMates draagt, speelt hier een sleutelrol. De medewerkers worden verleid om voor de gezonde opties te kiezen. Zo is de saladebar een feest voor het oog en zijn de warme maaltijden volledig en vanaf de basis ter plekke bereid. Dit doet veel voor de gezondheid van de medewerkers, hun energieniveau en daarmee ook het werkgeluk.

Work-life balance

Vanuit Samsung wordt er altijd gekeken hoe er kan worden bijgedragen aan een positieve, inclusieve en gezonde werkomgeving. Aandacht voor de medewerkers is dan ook niet meer dan normaal. Samsung behoort al vier opeenvolgende jaren tot de ‘Global Top 5’-merken wereldwijd en om dit hoge niveau vast te houden doet de organisatie veel aan de balans tussen werk en privé voor zijn mensen. Vanuit deze filosofie is er een take-away thuisdiner-concept ontwikkeld.


Senna van Pommeren, General Affairs Manager bij Samsung Benelux, bedacht samen met haar team het volgende: een thuismaaltijd die eenvoudig zelf bereid (lees: voltooid) kan worden en samen met de familie of alleen kan worden genoten: ‘Seoulfood’. Dit alles vanuit de gedachte: hoe zorgen wij voor de optimale work-life balance voor onze mensen. Want na een drukke werkdag, is er niets fijner dan een verse maaltijd die je alleen maar hoeft op te warmen om je relaxte avond te kunnen starten. Geen last-minute boodschappen, geen gedoe in de keuken, gewoon tijd voor jezelf.


What’s in the bag?

We zijn in gesprek met Jordy van den Akker, locatiemanager van de bedrijfscateraar We Canteen. Samen met chef Bram Godijn bedenkt hij wekelijks vijf gerechten die de daaropvolgende week besteld kunnen worden. “Er kan gekozen worden uit een vlees-, vis-, vega- en vegan-gerecht en er wordt ook altijd gedacht aan een Koreaanse optie welke apart dagelijks wordt bereid door de Koreaanse ondernemer die ook Koreaanse lunch verzorgt in het kantoor van Samsung.


De medewerkers van Samsung kunnen dit bestellen op een aparte website. Aan het einde van de werkdag staat er een tasje klaar met daarin alles wat je nodig hebt om in gemiddeld 10 minuten de verse maaltijd op te warmen en soms nog de laatste bereidingen te doen,” aldus Jordy. De gepersonaliseerde tasjes worden voorzien van exacte portionering van ingrediënten om verspilling tegen te gaan.

“Samsung stuurt zelf geregeld surveys uit. Zo weten ze in het restaurant precies wat de wensen zijn. Laatst kwam naar voren dat er meer behoefte is aan koolhydraatarme en halal-maaltijden. Binnen een week was dit verwerkt in het menu.”

Voor de prijs…

hoef je het zeker niet te laten! Voor een gemiddelde eenpersoons maaltijd, betaal je €3,50. Samsung financiert hierin mee om de werknemers van dit voordeel te laten profiteren.


Regelmatig staan er ook specials op het menu met duurdere ingrediënten. Dit zie je dan terug in de prijs. Maar nog steeds: een 3-gangen kerstspecial met garnalencocktail, hertenbiefstuk en hangop met lemon curd voor €12,50 is nog steeds erg scherp geprijsd. Dat chef Bram regelmatig helemaal losgaat blijkt wel uit de voorbeelden die hij geeft. Wie neemt er nou mosselen met witte wijn mee naar huis van kantoor? Of burrito’s met een margarita azul cocktail?



Alexander, medewerker bij Samsung: “Wekelijks bestellen wij Seoulfood. Elke week wordt er met veel passie en creativiteit een totaal nieuw menu bedacht. Met een gezin van vier kunnen we zo een gezonde en voedzame maaltijd binnen +/- 10 minuten op tafel zetten en het is ook echt ALTIJD lekker. Het hele gezin kan niet meer zonder! 😀”

Uitschieters

Het Seoulfood concept draait nu bijna 2,5 jaar en is inmiddels niet meer weg te denken uit het F&B-aanbod. Maar hoeveel mensen maken er nu echt gebruik van? Chef Bram weet te vertellen dat de maandagen echte uitschieters zijn. Dan worden er gemiddeld 120 maaltijden per dag verkocht! Op de overige dagen worden er ook nog wel tussen de 50 - 90 maaltijden besteld. Dit zijn serieuze aantallen die laten zien dat het concept in de smaak valt bij de medewerkers van Samsung. Kortom; genoeg reden om het concept door te ontwikkelen.


Over D&B The Facility Group


D&B The Facility Group is multi service facilitair dienstverlener. en is gevestigd in Amstelveen. Het bedrijf verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Oplossingen van D&B zijn altijd maatwerk, omdat geen organisatie of gebouw hetzelfde is. Er werken ’ca. duizend medewerkers bij D&B.

201 weergaven0 opmerkingen

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page