Wanneer Jan-Willem de Bruijn (CEO D&B The Facility Group) 10 jaar geleden was verteld dat vastgoed het overgrote deel van zijn business had uitgemaakt, was hij zeker in de lach geschoten. Het was voor de full service facilitaire speler vooral een tijd van langlopende, nauwkeurig opgestelde tenders voor corporate organisaties.
Het snelle wereldje van het vastgoed, waarin aan tafel de bomen tot aan de hemel reikte, maar in de praktijk vaak weinig van in de praktijk kwam, was niet echt interessant en werd ook niet snel serieus genomen. Hoe anders is het nu.
Transitie
Steeds meer corporate organisaties nemen afscheid van hun eigen vastgoed en trekken ‘gezellig’ in bij andere corporate organisaties onder één multi tenant dak. De afgelopen jaren zag Jan-Willem met zijn organisatie, met inmiddels meer dan 1.100 vaste medewerkers, dan ook een verschuiving van opdrachtgever. Van corporate Facilitair Manager aan de overkant van de tafel, naar vastgoed beheerder of eigenaar aan de andere kant. Beiden spreken een heel andere taal, maar grappig genoeg zijn de behoeftes en vragen uiteindelijk hetzelfde. Namelijk: tevreden gebruikers (medewerkers), beheersbare kosten en een onderscheidende beleving.
Hoewel de focus van de dienstverlening van D&B nog steeds ligt op schoonmaak, catering, beveiliging, hospitality, facility en community management heeft de onderneming in de afgelopen tien jaar een flinke transitie doorgemaakt. De focus mag dan verschoven zijn van puur facilitaire dienstverlening naar iets veel breders, waarbij ook het vastgoed zelf en de exploitatie ervan een steeds grotere rol speelt; wat bleef is de gerichtheid op high end offices in en rond de 5G. Jan-Willem: ”Tijdens corona zagen wij veel partijen andere marktsegmenten aanboren, zoals leisure, onderwijs en zorg. Ook wij werden veel benaderd door partijen uit deze segmenten voor onze serviceconcepten. Echter, ik geloof in keuzes maken en een consistente koers. Wij willen met onze services onderscheidend zijn in kantooromgevingen waar de gebruiker dit ook vraagt. Dat zorgt voor focus en zo creëren we een specialisme. Daarnaast ben je als speler in een zeer krappe arbeidsmarkt heel herkenbaar voor talent. Als je bij D&B in de operatie komt werken weet je dat dit in een inspirerende, high end kantooromgeving is. Dat is bij andere partijen wel eens anders, die zowel kantooromgevingen bedienen, maar ook onderwijsinstellingen, zorg of industrie. Niet mijn geloof. Doe waar je goed in bent en wat bij je past.”
Maatwerk
Jan-Willem: “Onze kracht zit ‘m in het feit dat we al in een heel vroeg stadium meedenken over concepten voor een specifieke vastgoedlocatie. We hebben geen one-size-fits-all dienstverlening die we gewoon ergens implementeren, maar leveren altijd maatwerk. We kijken waar het onderscheidend vermogen ligt en bedenken daar een concept omheen, waarbij de beleving altijd centraal staat. Daarbij gaan we heel ver. Van kleding tot type medewerker. Van Customer Journey tot inrichting en branding.
De essentie: het concept
Concepten bedenken voor een specifieke vastgoedlocatie vormt een essentieel onderdeel van de dienstverlening van D&B. Jan-Willem legt uit: ‘De laatste jaren hebben wij flink geïnvesteerd in een eigen in-house marketing afdeling. Waarbij we vanuit design & build naar de exploitatie kijken. Een belangrijk onderdeel van deze afdeling is concepten bedenken, uitwerken en invulling blijven geven met marketing impulsen gedurende de gehele exploitatie. Onze marketeers bedenken namen, branding en uitingen die de concepten tot leven laten komen en uniek maken. Wij zien de marketing dan ook als integraal onderdeel van de exploitatie. Niet alleen als een middel om binnen te komen. Nog te vaak komen wij adviseurs tegen in projecten, die enkel aan tafel zitten voor hun deel en geen verantwoordelijkheid nemen of hebben in de uiteindelijke realisatie, laat staan exploitatiefase. Wij adviseren graag aan de voorkant om uiteindelijk een zo’n efficiënt, maar wel hoogwaardige exploitatiemodel te kunnen draaien. Adviseren wij niet goed, dan zitten we zelf gedurende de exploitatieperiode op de blaren.”
Vroegtijdige betrokkenheid
D&B wordt zoals eerder gezegd het liefst zo vroegtijdig mogelijk bij het proces betrokken. Jan-Willem legt uit waarom: “Wij zitten het liefst al aan de tekentafel met de architect en andere design & build partijen om te kijken hoe gaan we straks de dienstverlening inrichten in dit gebouw. Wij kijken naar een gebouw en wat er in het rondom dat gebouw gebeurt en creëren daar een serviceconcept omheen. Daarbij denken en ontwerpen we helemaal vanuit de exploitatie.” Opdrachtgevers van D&B hechten grote waarde aan één partij die verantwoordelijk is voor alle services. Vanuit corporate perspectief is dat vaak een coherente, uniforme beleving die aansluit bij eigen waarden en cultuur. Dat is natuurlijk veel moeilijker te realiseren wanneer je zelf vijf verschillende leveranciers moet aansturen en deze op elkaar af moet stemmen.
Dit geldt natuurlijk ook voor vastgoed, maar hier wordt tevens grote waarde gehecht aan een one-stop-shop. De nadruk ligt hier op vakinhoudelijk advies dat in een vroeg stadium aanschuift en een helder beeld kan (en durft te) schetsen van de servicekosten over de looptijd van een contract. Wel zo fijn als je je investering en rendement in kaart wil brengen. Daarnaast stelt deze multiservice aanpak en platte organisatie D&B in staat om maatwerk en white label concepten in te richten. Jan-Willem: “Hoe waardevol is het dat je als vastgoedontwikkelaar (of eigenaar) één partij hebt die nog voordat er een heipaal de grond in is gegaan, bereid is om te adviseren over routing, keukeninstallatie, techniek en facilitaire exploitatie en zo een helder beeld schetst van alle kosten. Van visualisatie tot exploitatie. Zo kan een potentiële huurder nog voor de bouw van een nieuw kantoor worden verteld wat de servicekosten zijn en hoe het serviceconcept eruitziet en voelt.”
Aan boord met VastgoedJournaal
Jan-Willem: “Ik kijk met de nodige voorpret uit naar onze jaarlijkse rondvaart over de Amsterdamse grachten, De VastgoedSalon, die wij tijdens de PROVADA organiseren in samenwerking met VastgoedJournaal. Hier wisselen wij van gedachten over deze onderwerpen met onze vastgoedrelaties en partners. De inzichten die wij hier opdoen zijn waardevol in het bepalen van onze koers voor de komende jaren.”
Dit artikel is eerder uitgebracht op Vastgoedjournaal.nl
Over D&B The Facility Group
D&B The Facility Group is multi service facilitair dienstverlener. en is gevestigd in Amstelveen. Het bedrijf verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Oplossingen van D&B zijn altijd maatwerk, omdat geen organisatie of gebouw hetzelfde is. Er werken ’ca. duizend medewerkers bij D&B.
Voor meer informatie:
Jan-Willem de Bruijn
CEO
Comments