Aandacht voor de medewerker (“de P van People”) is leidend in het handelen van D&B The Facility Group. Toch zet The Cleaning Hosts voor schoonmaakwerkzaamheden sinds kort robots in. Dat klinkt tegenstrijdig. Maar dat is het juist niet.
“Aanvankelijk wilden we juist geen robots inzetten”, bekent Elmer Engel, general manager van D&B The Cleaning Hosts. “Maar we zijn van gedachten veranderd. Robots ontlasten onze mensen en ze verhogen de beleving van schoon.”
Gedeelde visie
De omslag is het gevolg van de samenwerking met Groveko, groothandel in schoonmaakartikelen. “Zij zijn een redelijk klein bedrijf en zijn dus wendbaar en snel, net als wij. Wij zijn in schoonmaak ook niet de grootste, maar zetten wel hoog in op innovatie en beleving”, zegt Engel. “Daarbij ligt de prioriteit bij de P van People. We willen onze mensen voorzien van de beste materialen en onder optimale omstandigheden hun werk laten doen. Groveko deelt deze visie. Zij innoveren continu, in dienst van beleving, transparantie, gemak en efficiency.”
Sensortechnologie
Ervaring heeft D&B The Cleaning Hosts al opgedaan met de sensortechnologie van Groveko. Engel: “Sensoren geven aan welke ruimtes en toiletten er wel of niet schoongemaakt moeten worden. Dat scheelt in fysiek werk.”
Voor geautomatiseerde stofzuigers en schrobzuigers geldt dit in versterkte mate. Volgens Engel maakt een robot het werk van een schoonmaker leuker. “De robot is je maatje. Die ontlast je bij fysiek zware taken. Je houdt tijd over voor andere, meer dankbare taken. En je bent verantwoordelijk voor een apparaat van twintig- tot vijftigduizend euro. De robot is geen bedreiging maar verhoogt juist het werkgeluk.”
Door repeterende en fysiek intensieve werkzaamheden hebben schoonmaakmedewerkers niet zelden te kampen met klachten aan schouders en armen. Klachten die leiden tot verzuim. “Robots verlengen de inzetbaarheid van onze mensen.”
Slimmer
De verwachting is dat robots binnen afzienbare tijd 90% van de kantooroppervlaktes kunnen stofzuigen. “Het vinden van goed gekwalificeerd personeel is voor elk schoonmaakbedrijf een worsteling”, constateert Bram Karels, commercieel directeur van Groveko. “De arbeidsmarkt is krap en onderschat het effect van de vergrijzing niet. De mensen die je tot je beschikking hebt, wil je optimaal inzetten. Je wilt uitval voorkomen.” Hij wijst op nog een ontwikkeling. “Er komt een loonkostenstijging van 12% in de schoonmaak aan.”
Robots worden steeds slimmer, benadrukt hij. “Denk aan spotcleaning. De robot detecteert een vlek, rijdt erheen en maakt die schoon. Heel gericht. Een schoonmaakrobot heeft bovendien een constant niveau. Die vergeet niets. Robots reduceren ook het gebruik van reinigingsmiddelen en water. Goed voor mens én milieu.”
Innovatie
Aandacht is er dus ook voor de P van Planet. Het nieuwste voorbeeld daarvan is het gebruik van bamboe voor toilet- en handdoekpapier. Karels: “Voor bamboe zijn geen pesticiden nodig. Bamboe absorbeert 30% meer CO2 en geeft bovendien 35% meer zuurstof af.” Het papier is voorzien van een QR-code, zodat de gebruiker het verhaal erachter kent. “Dat geeft iets extra’s in de beleving van schoon.”
Dit artikel verscheen eerder in Facto magazine.
Over D&B The Facility Group
D&B The Facility Group is multi service facilitair dienstverlener. en is gevestigd in Amstelveen. Het bedrijf verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Oplossingen van D&B zijn altijd maatwerk, omdat geen organisatie of gebouw hetzelfde is. Er werken ’ca. duizend medewerkers bij D&B.
Comentários