Interview: Michel Pan (Director Business Strategy) in gesprek met Quintus Bol van TwynstraGudde.
Hoe willen mensen in kantoren werken? What makes them tick? Hoe werken mensen samen en wat is er nodig om dat optimaal te ondersteunen? Werkpatronen veranderen en dienstverleners in de facilitaire sector moeten die beter analyseren, vindt Michel Pan. FM, HR en Vastgoed zouden zich -in samenwerking- meer moeten richten op waar het wezenlijk om draait: zorgen dat mensen optimale prestaties kunnen neerzetten.
D&B The Facility Group is dertig jaar geleden opgericht en gestart met het leveren van chauffeursdiensten. Uitgangspunt was (en is) de focus op de klantbeleving: het verschil maken in details, verrassen en betekenisvolle momenten creëren die bijblijven. Michel Pan spreekt liever over ‘gasten’ dan over ‘eindgebruikers’: “Gastvrijheid zit in ons DNA en dat vind je terug in al onze services.”
Werkgeluk
D&B levert hoogwaardige facilitaire diensten aan de top van de markt. Pan: “Onze dienstverlening komt het best tot haar recht in omgevingen waar waarde wordt gehecht aan werkgeluk en alles wat daaruit voortvloeit. Maatwerk speelt een grote rol. Het gaat om cultuur en beleving. We zijn gefocust op een nichemarkt: advocatenkantoren, consultants op de Zuidas en andere veeleisende werkomgevingen. En zij verwachten van ons de hoogst mogelijke kwaliteit.”
Niet minder, maar anders
Sinds de coronajaren is de dienstverlening veranderd. Maar anders dan verwacht. Hybride werken is weliswaar niet meer weg te denken, maar het leidt niet tot minder vierkante meters kantoor. Er ontstaat wel een verschuiving, althans in het segment waar D&B zich op richt, zegt Pan: “Vanuit de provincie naar hoogwaardige kantooromgevingen in de Randstad. Daar wil het talent naartoe, zeker ook het internationale talent.”
Een tweede verandering is, dat de werkomgeving meer mixed use wordt: wonen, werken en retail door elkaar. “Zie bijvoorbeeld de Valley op de Zuidas. Daar zijn we vanaf het begin bij betrokken om na te denken over zaken als beveiliging en zonering. Je hebt verschillende huurders met verschillende wensen. Als facilitair dienstverlener moet je continu bezig zijn met het aanpassen van je dienstverlening op die veranderende vraag uit de markt.”
Clubhuis
In de coronatijd werd voorspeld dat het kantoor meer een soort clubhuis zou worden: een plek om elkaar te ontmoeten. Komt die verwachting wel uit? Pan: “Zo simpel is het niet. De vaste patronen zijn doorbroken. Dat wel. Echt supergeconcentreerd werken doe je thuis, maar soms is het toch prettiger om naar kantoor te komen. Ik denk dat het sociale component heel sterk meespeelt. Die snelle contacten, de nabijheid, je krijgt impulsen van je collega’s. Kijk naar jonge expats. Die komen echt niet naar Amsterdam om vervolgens op hun kamertje online te werken.”
Cultuur en binding
Terwijl werkpatronen sterk veranderen, blijven veel professionals dat werk teveel op een klassieke manier ondersteunen, vindt Pan: “De ondersteuning is versplinterd. Vastgoed doet zijn ding, FM doet zijn ding, HR doet zijn ding. Iedereen heeft een ander belang en er is niet veel cohesie.” De veranderingen van vandaag vragen echter om een andere dienstverlening. Meer fluïde. Het gaat niet a priori om verhuurbaarheid van vierkante meters of heel veel doen tegen relatief kleine marges: “Het gaat om het idee achter die vierkante meters en die faciliteiten. Het gaat om cultuur en verbinding van medewerkers. We moeten veel beter begrijpen wanneer mensen op kantoor zijn. Je moet weten hoe mensen echt werken en hoe je die veranderende werkpatronen kunt ondersteunen.”
Elementair belang
Het merendeel van de kosten in organisaties gaat op aan salarissen. En daar verwachtje bepaalde prestaties voor. De werkomgeving is daarbij van elementair belang, zegt Pan: “Daarom vraag ik aan HR: analyseer jij nou eens de werkpatronen. Hoe werken mensen, wat doen ze de hele dag? Hoe werken ze samen? Wat is dan nodig om ze optimaal te ondersteunen? What makes them tick? We moeten minder bezig zijn met de verhuurbaarheid van vierkante meters en meer met waar het wezenlijk om draait: de werkplek zo goed mogelijk maken, zodat medewerkers prestaties kunnen neerzetten. Nou, daar zijn we nog wel even vandaan.”
TwynstraGudde heeft over dit onderwerp een volledig onderzoek verricht, deze is hier te vinden.
Over D&B The Facility Group
D&B The Facility Group is multi service facilitair dienstverlener. en is gevestigd in Amstelveen. Het bedrijf verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Oplossingen van D&B zijn altijd maatwerk, omdat geen organisatie of gebouw hetzelfde is. Er werken ’ca. duizend medewerkers bij D&B.
Comments