top of page

Merijn de Launay: 'Wat voelt als een gok, pakt vaak uit in de juiste keuze'

Interview: Merijn de Launay (Director F&B) in gesprek met Facto.


In de Spotlight-rubriek geven facility professionals hun toekomstvisie op FM, delen ze verschillende ervaringen en geven ze een kijkje in hun privéleven. Deze keer Merijn de Launay, Director F&B bij D&B The Facility Group.

Merijn de Launay - Director Food & Beverage

Wie is Merijn de Launay?

Een hospitality- en F&B-verslaafde in hart en nieren, veeleisend maar niet zonder een flinke dosis humor. 39 jaar jong, trotse vader van twee dochters en al bijna 16 jaar samen met mijn liefde Marieke.


Functie

Als Director F&B bij D&B The Facility Group ben ik eindverantwoordelijk voor de concepten We Canteen van Premium Foodcourt Catering en het all-day 'koffie en grab & go'-concept Loaf.


Opleiding

Ik begon aan de Middelbare Hotelschool in Wageningen. Daarna volgde ik een opleiding aan de Hoge Hotelschool in Den Haag, maar maakte mijn opleiding Hospitality Management af bij Saxion Hogescholen in Apeldoorn. Dat laatste omdat ik destijds twee eigen restaurants had en Saxion ondernemerschap tijdens de studie faciliteerde.


Mooiste plek op aarde?

De diversiteit van de Amerikaanse westkust is mij altijd bij gebleven. Van bloedhete woestijnen naar de onstuimige kust om walvissen te spotten en van de oeroude megabossen tot het overdreven Las Vegas. Te gek!


Favoriete restaurant en waarom?

Het is lastig om er één op te noemen. Kan intens genieten van de Franse klassiekers bij Rijsel in Amsterdam, maar ook helemaal uit mijn dak gaan bij een sterrenzaak. Amelia** in San Sebastian is er één die mij zeker bijblijft. Al moet ik zeggen dat de ‘less is more’-concepten mij de laatste tijd meer aanspreken. Terug naar het pure product, zonder al te veel opsmuk.


Wat staat er bovenaan je bucketlist?

Eigenlijk een top 3 van reizen die wij als gezin willen maken. Ten eerste Japan - de cultuur en het eten, alles intrigeert mij daar. Ten tweede Zuid-Afrika om de wijnroutes te verkennen en een safari te doen. Als derde Canada om in een grote camper rond te reizen. En een vakantiehuisje in de Piemonte in Italië staat hoog op ons verlanglijstje.


Wat is momenteel in je werk het belangrijkste aandachtspunt?

De herpositionering van ons F&B-bedrijf. De markt is de afgelopen jaren flink veranderd, dit vraagt om een kritische blik naar onze propositie. Welk serviceconcept is nog steeds relevant? Maar ook; Wat mist er nog? Dit alles om onze doelgroep, high-end offices, te kunnen voorzien van onze services.


Wat wordt de belangrijkste doorbraak in FM?

Het toepassen van data en AI. De ontwikkelingen gaan megahard en zijn van cruciaal belang voor de toekomst. De arbeidsmarkt blijft de komende jaren een uitdaging. Data en AI kunnen helpen om ondanks deze uitdaging succesvol te zijn.


Waar zie jij kansen voor FM?

Integraties in breedste zin van het woord. Technologie en robotisering integreren in de dienstverlening, maar ook diensten onderling beter laten samenwerken voor de ultieme beleving. De optimale gastervaring gaat steeds meer aandacht krijgen en het verschil maken.

De optimale gastervaring gaat steeds meer aandacht krijgen en het verschil maken”

Mooiste/meest bijzondere project ooit aan meegewerkt?

Toch wel het uit neerzetten en uitbreiden van het merk Vascobelo in Nederland. Wat begon als een ambitieus plan is uiteindelijke uitgemond in meer dan 25- cafés en brasserieën en een prachtig merk.


Van wie heb je het meeste geleerd en waarom?

In de jongere jaren maken bepaalde mensen de meeste indruk. Eén van de eerste was Hans Goossens, destijds eigenaar van de lokale Albert Heijn. Hij combineerde hard werken met gastvrijheid en humor - een zeer belangrijke mix waar ik nog steeds in geloof.


Grootste blooper?

Dat zijn er zo veel! Van bruidsparen met elkaar verwisselen bij de organisatie op een locatie waar ik verantwoordelijk was tot aan vol glas rode wijn morsen op een prominente CEO in mijn eigen restaurant. Nooit een saai moment!


Wat wilde je worden toen je vijf jaar oud was?

Waarschijnlijk wisselde dat elke paar maanden. Op het lijstje zijn zeker politie, handelaar of hondentrainer voorbij gekomen.


Welk boek/podcast/magazine mogen we echt niet missen?

Ik luister veel podcasts in de auto en deze zijn ook erg gevarieerd. Van de ‘Zelfspodcast’ tot aan ‘Hoge Bomen’ (BNR) en van ‘De Stemming’ van Vullings en Van der Wulp tot aan ‘Eten wat de Podcast’ over uit eten gaan in Utrecht.


Hoe ga je naar je werk?

Met de auto, uiteraard elektrisch. De ov-verbinding met mijn woonplaats is niet ideaal en ik ben veel onderweg. De auto is daarbij nog steeds het beste vervoersmiddel voor mij. Wel probeer ik de spits zo veel mogelijk te vermijden, zo dat het ook te doen blijft.


Hoe blijf je vitaal?

Padellen in de zomer, squash in de winter. Verder ga ik in het voorjaar heerlijk mountainbiken door de bossen van de Utrechtse Heuvelrug.


Grootste gok ooit genomen en hoe is dat uitgepakt?

In algemene zin de keuze waarbij ik mijn hart volg in plaats van mijn verstand, die vallen tot nu toe eigenlijk altijd goed uit. De uitdaging, ondernemerschap en energie maken daarbij vaak een belangrijk onderdeel uit. Wat voelt als een gok, pakt vaak uit in de juiste keuze.


Het interview is eerder uitgebracht op Facto.nl.


Over D&B The Facility Group


D&B The Facility Group is multi service facilitair dienstverlener. en is gevestigd in Amstelveen. Het bedrijf verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Oplossingen van D&B zijn altijd maatwerk, omdat geen organisatie of gebouw hetzelfde is. Er werken ’ca. duizend medewerkers bij D&B.

64 weergaven0 opmerkingen

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page