Totally Us leidend principe voor TotalEnergies.
TotalEnergies bevindt zich in Nederland niet alleen in een energietransitie, maar vanwege een verhuizing van drie gebouwen naar één nieuw pand, ook in een cultuurtransitie. In laatstgenoemde is er een belangrijke rol weggelegd voor de kernwaarden respect voor elkaar en sociale veiligheid.
Interview Anouk ter Meulen (Manager New Business bij D&B The Facility Group) & Lonneke van den Berg (Managing Director bij TotalEnergies) in Smart WorkPlace Magazine.
Tekst: Marvin van Kempen
Beeld: Michael Kooren
We spreken Lonneke van den Berg, betrokken als Deputy Managing Director bij TotalEnergies, over deze kantelingen. Wereldwijd zet TotalEnergies zich in voor betaalbare, duurzame en betrouwbare energie voor zoveel mogelijk mensen. Daarbij is de ambitie om in 2050 net zero te zijn, samen met de maatschappij. Van den Berg illustreert eerst over de organisatiestructuur: “De organisatie is onderverdeeld in negen onderdelen. Een daarvan is bijvoorbeeld EV Charging Solutions, dat zich richt op elektrische mobiliteit. Een tweede is TotalEnergies Renewables, dat zich onder andere bezighoudt met windenergie. Er is ook een entiteit gericht op zonne-energie. Al die onderdelen maken gebruik van eenzelfde Services-organisatie. En die levert onder meer HR, legal, communicatie, general services én huisvesting in Den Haag.”
"De nieuwe locatie moest een werkomgeving worden waarin iedereen zich thuis voelt en fijn werkt." Lonneke van den Berg
Ontmoeting stimuleren
Aanvankelijk werd gebruikgemaakt van drie verschillende locaties in de stad. Dat veranderde in september 2023, vertelt Van den Berg: “We hebben nu één kantoor. Dat brengt verschillende voordelen met zich mee. Het zorgt voor kortere lijnen en dat bevordert de samenwerking. Dat is belangrijk omdat we steeds vaker integrale oplossingen aanbieden. Dat verlangt een krachtenbundeling tussen onze bedrijfsonderdelen. Een ander voordeel schuilt in het verminderen van het verbruik per vierkante kilometer en het verlagen van de uitstoot van koolstofdioxide. Voorheen zaten we in oudere panden, het nieuwe pand is veel duurzamer.” Daarnaast is er winst op het vlak van efficiëntie en stimuleert het gebouw ontmoeting: “Voorheen hadden we drie vergadercentra, nu één. En dankzij het gebouwontwerp zie je elkaar vaker. Een open uitstraling zorgt voor meer verbinding.”
De aanloop naar de verhuizing duurde enkele jaren, want de strategische beslissing werd al in 2019 genomen. Die relatief lange transitieperiode is volgens Van den Berg te verklaren: “We hadden te maken met aflopende huurcontracten en met de COVID-periode. Het was ook niet eenvoudig om in Den Haag een passende locatie te vinden. Toen we een geschikt gebouw hadden gevonden, verbouwden we vanaf maart 2023. Na de verbouwing zijn er teamzones met flexplekken en zijn er op de vloeren een aantal kleinere clusters. Die worden aangevuld met kleine en grotere vergaderplekken. Ook zijn er phone booths en concentratiewerkplekken.”
Elkaar inspireren
TotalEnergies schakelde Colliers in als adviespartij. Samen selecteerden ze tien partijen voor de marktverkenning en nodigden ze vervolgens alle organisaties tegelijk uit voor een fysieke inspiratiesessie. Een daarvan was D&B The Facility Group, waar Anouk ter Meulen sinds begin 2021 manager New Business is. Ze fungeert in feite als kwartiermaker bij nieuwe klanten. Ter Meulen over de marktverkenning: “Het was een informele setting waarin partijen elkaar inspireerden. Vanzelfsprekend profileren partijen zich door kennis te delen, zonder te veel weg te geven. Dat gaf een mooie dynamiek. Je kreeg een goede blik op een flinke diversiteit aan ideeën en ambities.
Daarnaast werd duidelijk welke open eindes er bij vraagstukken speelden. Gezamenlijk daarover nadenken prikkelt om te innoveren.” Volgens Van den Berg zorgde de marktverkenning voor verse inzichten en oplossingsrichtingen voor vraagstukken die met de verhuizing te maken hadden. “De nieuwe locatie moest een werkomgeving worden waarin iedereen zich thuis voelt en fijn werkt. De marktverkenning gaf ons daarvoor inspiratie en handelingsperspectief.”
De aanpak zorgde er ook voor dat de marktpartijen eens goed kennismaakten met de drijfveren van TotalEnergies. Aanvankelijk waren er bij D&B wat twijfels over de organisatie, geeft Ter Meulen toe: “We kenden TotalEnergies van de tankstations. We vroegen ons af of ze wel bij ons pasten. Wat ons over de streep trok, was de marktconsultatievorm én de ambities van het bedrijf voor een schonere toekomst. De rode draad was dat ze het beter en anders wilden doen. Dat ze verrast wilden worden in de uitwerking van onder andere het ontwerp en de inrichting van het nieuwe gebouw.”
Respect en sociale veiligheid
Die vertaling vond plaats met twee belangrijke kernwaarden in het achterhoofd: respect voor elkaar en sociale veiligheid. Concreet betekent dit volgens Van den Berg dat onder andere het binnenklimaat en akoestiek optimaal zijn voor niet alleen kleine en grote vergaderplekken, maar bijvoorbeeld ook de stilteruimte. “Er is daarnaast veel groen, genoeg mogelijkheid om te sporten en gezonde catering. We kiezen voor een divers en gezond aanbod. Ook stimuleren we dat mensen elkaar beter leren kennen, met lunches waarin je collega’s van andere afdelingen en onderdelen van het bedrijf kunt ontmoeten. Andere waarden van TotalEnergies zijn ‘pioneer spirit’, ‘performance minded’ en ‘samenwerking’. Van den Berg vervolgt: “Die waarden herkenden we bij D&B. Hen heb ik leren kennen als een ondernemende, innovatieve, ambitieuze en op samenwerking gerichte club.”
Dat komt onder andere naar voren als Van den Berg vertelt over Totally Us, een concept dat staat voor het vormen van een nieuwe cultuur en samenbrengen van mensen. Daarnaast dekt het de gedeelde waarden en ambities. Van den Berg: “Dat zit soms in kleine gebaren, die wel enorm gewaardeerd worden. Zo vroeg D&B of we ook handdoeken wilden aanbieden in de gym en gaven ze aan dat zij die desgewenst wel konden laten wassen.” Ter Meulen retourneert het compliment: “We konden dat doen omdat TotalEnergies ons binnen een aantal kaders daarvoor de vrijheid gaf.”
Voor het aanbod van multi-services heeft D&B een duty manager op locatie: Rob Ouwerkerk. Onder de services vallen facilities, security, cleaning, catering en hospitality. Ook valt hier het aansturen van onderaannemers onder. Zij zijn onder meer verantwoordelijk voor groenonderhoud en glasbewassing. Ter Meulen: “Dit alles doen we met een team op locatie, dat zo nodig functie-overschrijdend elkaar ondersteunt. Op die manier willen we de beste customer journey neerzetten en het hospitality-gevoel bewerkstelligen.”
Duurzame mobiliteit
Bij de keuze van de locatie speelde ook duurzame mobiliteit een belangrijke rol, zegt Van den Berg. “We hebben van tevoren onderzocht hoe medewerkers hiernaartoe wilden komen. Velen gaven aan dat op de fiets te willen doen. Of met het OV. Je kunt met de trein, bus, of tram naar de locatie komen. Daarnaast ligt de locatie ook nog tussen snelwegen in, waardoor het gemakkelijk en zonder extra onnodige vervoersbewegingen is aan te rijden.” Dit onderwerp komt in meer aspecten terug, zegt Van den Berg. “Wij gaan in ons leasebeleid naar alleen elektrische auto’s. Dat verwachten buitenstaanders niet van een bedrijf dat ze associëren met tankstations en fossiele brandstoffen. In het verlengde daarvan komt er een parkeerterrein met 150 parkeerplekken en 36 laadpalen.”
Op korte termijn wil TotalEnergies voor het parkeren gaan werken met een softwaremodule, Wayleadr, met daarin ook een carpoolapplicatie. Van den Berg: “Op die manier kunnen medewerkers laagdrempelig organiseren om met collega’s mee te rijden naar dezelfde bestemming.” De inspanningen rond duurzame mobiliteit weerspiegelen ook de energietransitie waarin TotalEnergies zich bevindt, zegt Van den Berg: “Niet voor niets is EV en laadpalen onze snelst groeiende entiteit. Verder hebben we ook ambities op het gebied van solar en offshore wind. Die zijn bovendien nodig om de net zero doelstelling van 2050 te halen.”
"Gezamenlijk nadenken over vraagstukken prikkelt om te innoveren." Anouk ter Meulen
Lokale ondernemers koken
Een ander gespreksonderwerp was het cateringaanbod. Ter Meulen: “We gingen gesprekken aan met medewerkers en experimenteerden. Zo ondervonden we wat wel en niet werkte. We willen niet betuttelen, maar subsidiëren wel plantaardige voeding. Daarnaast hanteert TotalEnergies het We Canteen-concept van D&B, waarbij lokale ondernemers komen koken, binnen een bestaand cateringconcept.” Van den Berg vult aan: “We merken dat dat aanslaat bij medewerkers. Bovendien vinden we het als TotalEnergies mooi om die ondernemers te helpen. Rondom de plantaardige voeding leerden we een les. We waren erg ambitieus en dat vertaalde zich in het rap invoeren hiervan. Te snel, naar mening van sommige medewerkers. Ambities zijn belangrijk, maar houd het aantrekkelijke voor de medewerkers.”
Verder bouwen
D&B wil de komende periode het partnership verder uitbouwen. Ter Meulen: “Daarom hebben we bij TotalEnergies een kansenplan aangeleverd, waarbij we drie initiatieven hebben uitgewerkt. Een daarvan is het maximaliseren van het laadpaalgebruik, op basis van het Charge and Ride-concept van D&B. Eenander is om via een medewerkerstevredenheidsonderzoek de impact in kaart te brengen van alles wat we hier doen. Zo ontdekken we verbeterpunten.” Van den Berg ziet ook mogelijkheden om de samenwerking te intensiveren: “Nu gebruiken we het Facilitair Management Informatie Systeem (FMIS) vooral achter de schermen, maar dat willen we openstellen voor medewerkers. Hierdoor krijgen we feedback over wat ze missen, of over wat er niet goed gaat.” Daarnaast is TotalEnergies van plan om andere locaties te bezoeken waar D&B actief is. Daar is meer inspiratie te proeven, om verder te bouwen aan een gezonde en veilige werkomgeving.
Dit artikel is eerder uitgebracht in Smart WorkPlace Magazine.
Over D&B The Facility Group
D&B The Facility Group is multi service facilitair dienstverlener. en is gevestigd in Amstelveen. Het bedrijf verzorgt een breed palet aan diensten voor corporate kantoren en hoogwaardige vastgoedomgevingen met als doel een beleving te creëren die positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. Oplossingen van D&B zijn altijd maatwerk, omdat geen organisatie of gebouw hetzelfde is. Er werken ’ca. duizend medewerkers bij D&B.
Voor meer informatie:
Anouk ter Meulen
Manager New Business
Commenti